venres, 6 de decembro de 2013

Outra concepción da intelixencia: A Importancia das intelixencias múltiples e as súas implicacións educativas

Despois de que durante moitos anos predominase unha visión da intelixencia baseada na psicometría e na posibilidade da predición da mesma, as cousas comezaron a mudar no ano 1983 cando Howard Gardner presentou a chamada teoría das Intelixencias múltiples, no seu libro Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples, desde entón as súas teses viviron varias actualizacións e, sobre todo, unha importante acollida no mundo educativo.

Para chegar á súa teoría Gardner, partindo dunha concepción teórica da intelixencia como o potencial psicobiolóxico para procesar a información que se pode activar nun marco cultural co obxecto de resolver problemas ou crear produtos que teñan valor para a cultura,  realizou análises pormenorizadas sobre o que sabemos da especie humana e como evolucionou ao longo de milleiros de anos; recorreu á neuroloxía para estudar como se organiza o cerebro, que partes son as responsables das diferentes capacidades e habilidades do ser humano; estudou a persoas consideradas prodixiosas e tamén a outras con alteracións producidas por lesións cerebrais, por alteracións no seu desenvolvemento como as autistas, que teñen importantes dificultades á hora de comunicarse, e a persoas con disfuncións na súa aprendizaxe e que podían aprender algunhas cousas pero non outras; e estudou un amplo abano de habilidades que foron valoradas durante toda a historia da humanidade. Todas estas liñas de traballo: a xenética, a neuroloxía, a antropoloxía, a educación e a psicoloxía, levárono a decatarse de que a visión tradicionalda intelixencia, aínda moi presente nos noso días, é unha visión moi limitada e estariamos moito mellor se a trocásemos por outra visión múltiple e pluralista.

Gardner utiliza, para explicar a súa proposta, a seguinte analoxía: a concepción clásica da intelixencia dinos que a mente é como un ordenador, se funciona ben, seremos moi bos en todas as esferas da vida; se traballa mal, seremos malos en todo, e se somos do montón, como a maioría, teremos unha capacidade media en todas as cousas. Gardner opina que isto está totalmente equivocado, que os seres humanos temos distintos ordenadores, distintos procesadores na cabeza: seis, sete, oito, nove, dez... Todas as persoas temos estes ordenadores na nosa cabeza, mais o procesador dos idiomas funciona mellor nunha cabeza, noutra faino mellor o da música, noutro caso é o ordenador espacial o que funciona e noutra persoa os procesadores interpersoais.

Obviamente isto só é unha metáfora, mais seguindo con ela, poderiamos afirmar que todas as persoas posuímos unha serie de sistemas e dispositivos a través dos cales coñecemos o mundo. No momento actual a teoría das intelixencias múltiples concreta oito intelixencias; aínda que poderiamos pensar que se temos oito, seguramente hai máis. Analicemos brevemente cada unha desas intelixencias:

- A intelixencia lingüística: O que se sabe debe poderse comunicar. É a capacidade de utilizar palabras de maneira eficaz, xa sexa oralmente ou por escrito. Posuíla permite recordar, analizar, crear, á vez que outorga sensibilidade para os sons, os tons, os significados e as funcións das palabras. É a da xente que ten moitas habilidades lingüísticas –escribir, ler, contar contos, falar en público, ...-, a intelixencia dun poeta, dun escritor, dun xornalista ou dun avogado, tamén é a da xente que é boa cos idiomas.

- A intelixencia lóxico-matemática: É a capacidade de manexar os números de xeito eficaz e de razoar ben con eles, incluíndo a sensibilidade para as relacións lóxicas e habilidades como a categorización, a dedución, a clasificación, a realización de cálculos ou a formulación e comprobación de hipóteses. É a dos científicos e a dos matemáticos.

Cando se utiliza a palabra intelixente no mundo occidental, xeralmente referímonos a persoas que son boas cos idiomas e a lóxica, e debido ao tipo de educación que temos na actualidade, a xente que é boa en idiomas e en lóxica consegue bos resultados nas escolas. Mais cando esas persoas abandonan a escola e teñen que realizar outro tipo de funcións e traballos, descubrirán que hai outros tipos de intelixencias que tamén son importantes.

Cales son esas outras intelixencias?

- A intelixencia musical: O mundo está cheo de grandes posibilidades acústicas que non sempre poden ser captadas. Esta intelixencia está concibida como a capacidade de percibir, discriminar, transformar e expresar as pautas musicais, incluíndo a sensibilidade ao ritmo, o ton, o timbre e a melodía, dos diferentes sons, toda esta variedade que ofrece a expresividade musical unicamente a captan as persoas que posúen esta intelixencia.

- A intelixencia espacial: Vivimos no espazo e a capacidade de pensar en tres dimensións é propia desta outra intelixencia, definida como a capacidade de percibir o mundo visual e espacialmente e de poder facer transformacións baseadas nesas percepcións, codificar e descodificar a información gráfica, ser sensible á cor, á liña, á forma ou ao espazo. Expoñentes desta intelixencia son persoas que poden visualizar distintos tipos de espazos complexos ou poden navegar neses mundos espaciais. É a intelixencia dos navegantes e dos pilotos, mais tamén a do escultores, ciruxáns, artistas gráficos ou arqutectos.

- A intelixencia cinético-corporal: Consiste no dominio do propio corpo para expresar ideas e sentimentos, incluíndo habilidades físicas específicas como o equilibrio, a coordinación, a destreza, a forza ou a velocidade, xunto coas capacidades propioceptivas (que proporcionan información sobre o propio corpo) e táctiles. É a intelixencia dun atleta, dun bailarín ou dun xoieiro.

- A intelixencia interpersoal: É a que nos permite comprender as demais  persoas, percibir e distinguir os seus estados de ánimo, as súas intencións, motivacións e sentimentos, sentando as bases para unha adecuada interacción con elas. Quen ten esta intelixencia ben desenvolvida non ten dificultades para traballar en equipo, empatiza ben coas demais persoas, aprecia as opinións diferentes da súa e é capaz de crear unha boa relación co resto do grupo. É a de a xente do mundo dos negocios, mestres, clínicos, políticos, que coñecen outras persoas e saben como motivalas. Expoñentes desta intelixencia que calquera de nós podería recoñecer serían: Gandi, Martin Luther King ou Nelson Mandela.

- A intelixencia intrapersoal: Fai referencia á capacidade de coñecerse a si mesmo, ter unha visión precisa das nosas forzas, as nosas debilidades, os nosos temores, os nosos obxectivos e como conseguilos. Implica a autorreflexión e a correcta percepción dun mesmo coas habilidades e limitacións propias. Quizais non fose importante fai cen anos porque a xente facía o que facían os seus pais e eles facían o que facían tamén os avós. Actualmente, a xente vive onde quere vivir e con quen quere, elixe o traballo que quere desenvolver e, se non lle gusta, cambia a outro. E para facelo ben hai que ter unha grande comprensión dun mesmo, se non, tomaremos decisións equivocadas.

- A intelixencia naturalista: Ofrece a capacidade de distinguir, clasificar e utilizar obxectos, animais ou plantas nos distintos ambientes nos que nos movemos. Ten que ver coa sensibilidade para admirar a flora natural, a habilidade para coidar e interactuar con seres vivos e o recoñecemento e clasificación de diferentes especies. Aínda que haxa quen poida pensar que este tipo de intelixencia non ten tanta funcionalidade, a verdade é que toda a cultura do consumismo se basea nesta intelixencia naturalista; utilizámola para decidir comprar unha cousa en lugar doutra. E o mesmo tecido cerebral que os nosos antecesores utilizaban para cazar, pescar e recoller, agora utilizámolo para comprar produtos comerciais. Cando imos ao mercado e comparamos unha laranxa con outra, utilizamos a nosa intelixencia naturalista ou natural.

Gardner fala tamén da posibilidade dunha intelixencia existencial, relacionada coas grandes preguntas que nos facemos os seres humanos, e quizais haxa máis de nove…, mais o importante é comprender que esta teoría de oito, nove ou dez intelixencias lévanos a tirar dúas conclusións: a primeira é que todo o mundo debe poder utilizar as súas intelixencias, e a segunda é que non existen dúas persoas que teñan exactamente a mesma configuración de fortalezas e debilidades, de picos e vales, aínda que sexan xemelgas idénticas non van ter o mesmo perfil de intelixencia.

Trinta anos despois da primeira formulación da teoría das intelixencias múltiples, as/os profesionais da educación deberiamos asumir que todo o  noso alumnado ten as súas intelixencias e, nunha boa medida, será responsabilidade da escola crear as condicións para que as mesmas se desenvolvan contribuíndo á máxima realización persoal de cada alumna e alumno en particular. O gran reto é para nós entón, atopar a mellor maneira de aproveitar a singularidade, propia cada unha e cada un do noso alumnado, de dispor de varias intelixencias. E todo isto nun momento no que se vén de aprobar unha nova lei de educación no estado español, a LOMCE, que non parte precisamente destas premisas...





Howard Gardner nado en Scranton, Estados Unidos o 11 de xullo 1943, é un psicólogo, investigador e profesor da Universidade de Harvard, coñecido no ámbito científico polas súas investigacións na análise das capacidades cognitivas e por ter formulado a teoría das intelixencias múltiples, que o fixo merecedor do Premio Príncipe de Asturias das Ciencias Sociais 2011. É codirector do Proxecto Zero na Escola Superior de Educación de Harvard, onde desenvolve o seu labor docente como profesor de educación e de psicoloxía, tamén é profesor de Neuroloxía na Facultade de Medicina de Universidade de Boston.

Ningún comentario: